معرفی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم، فضایی برای ترویج فرهنگ مقاومت

4 Min Read

همراهان گرامی سلام؛
در مقاله‌های گذشته به معرفی و آشنایی بیشتر با برخی از موزه‌های قم از جمله موزه آستانه مقدسه قم، موزه دین و دنیا، موزه مردم شناسی خانه تاریخی زند و موزه مراجع پرداختیم.

معرفی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم، فضایی برای ترویج فرهنگ مقاومت

وجود موزه‌ها بیانگر چگونگی سیراندیشه و یافته‌ها و نوآوری‌های بشر و معرف چگونگی سیر فرهنگ و تمدن بشری است. آثار و اشیای موجود در موزه‌ها، بازتاب شیوۀ زندگی انسان در دوره‌های مختلف تاریخ است. موزه‌ها علاوه بر جنبه نمایشی و زیبایی شناختی، از جنبه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز حائز اهمیت می‌باشند و از این طریق می‌توان گذشته را به حال و حال را به آینده پیوند داد و میراث گذشته را برای خدمت به آینده به کار گرفت.

یکی دیگر از اماکن تفریحی و گردشگری کمتر شناخته شده در قم، باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم می‌باشد که یادآور فرهنگ مقاومت مردم ایران زمین در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌باشد. با قمگردی این هفته همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری قم بیشتر آشنا شوید.

هشت سال دفاع مقدس زمانی بود که دلاورمردان و غیور مردان ایرانی برای دفاع از شرف و ناموس کشورمان در برابر دشمن متجاوز مردانه ایستادند و جنگیدند و از نثار خون و جان خود بیمی نداشتند. اما مدت زمانی طولانی از آن سال‌ها می‌گذرد و لازم است تا نسل امروز هم با وقایع و از جان گذشتگی آن سال‌ها و هم با دلاورمردان آن دوره آشنا شوند، به همین دلیل موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور در شهرهای مختلف وجود دارند که یکی از بزرگترین و کامل‌ترین این موزه‌ها در شهر قم با عنوان “باغ موزه دفاع مقدس” فعال می‌باشد.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال ۱۳۹۹ همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در مساحتی حدود ۳۵ هکتار افتتاح گردید.

هدف از ایجاد این مجموعه شناخت نقش مردم در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و معرفی آن به نسل جدید است.

در فضای باز باغ ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم، برخی تجهیزات نظامی جانمایی شده و در فازهای بعدی سایر تجهیزات و اداوت نظامی به مرور جانمایی و موزه آرایی خواهد شد.

باغ موزه انقلاب

ساختمان اصلی باغ موزه با ۷۸۰۰ متر مربع زیر بنا و در سه طبقه احداث گردیده است.

در ساختمان اصلی موزه، بزرگترین و غنی‌ترین کتابخانه فرهنگ ایثار و شهادت دایر می‌باشد. این کتابخانه تخصصی جهاد و مقاومت دارای ۱۴۰۰ جلد کتاب تخصصی دفاع مقدس برای کودک و نوجوان و بزرگسالان می‌باشد.

یکی دیگر از بخش‌های باغ موزه، مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس می‌باشد. همچنین ۱۴ گالری دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۴۵۰ نفر از دیگر امکانات باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌باشد.

شایان ذکر است مجموعه تفریحی باغ پرندگان در مجاورت باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار گرفته تا هر دو مجموعه بتوانند با محتوای متفاوت وجذاب توجه بازدید کنندگان را به خود جلب نمایند.

نکته طلایی: بازدید از مجموعه باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رایگان می‌باشد.

  • آدرس : میدان شیخ مفید/ بلوار عماد مغنیه/ خروجی قبل از ایستگاه آتش نشانی
  • لینک آدرس : balad.ir/p/514JNI5fA0hhMy
  • شماره تماس : ۳۳۵۵۴۲۱۰-۰۲۵
Share This Article
Leave a comment